Al over de helft.... - Reisverslag uit Mutare, Zimbabwe van Elise Wagter - WaarBenJij.nu Al over de helft.... - Reisverslag uit Mutare, Zimbabwe van Elise Wagter - WaarBenJij.nu

Al over de helft....

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

29 April 2013 | Zimbabwe, Mutare

Goedemorgen Nederland!
Eindelijk weer een nieuw verslag van mij! De verslagen zijn misschien iets minder dan in het begin, ik ben steeds lekker druk!:) Veel leesplezier!:) Ps. Ook nieuwe foto’s geupload!;)

Dinsdag 23 april:

Goeeeeedemorgen! Zo ontzettend veel zin in vanochtend. Lekker van 10 tot 12 naar de organisatie Subikai voor de straatkinderen. Kan niet wachten om ze weer te zien! Ben zo benieuwd hoe het met ze gaat! En wauw, ze waren ook zo blij om ons weer te zien! We waren nog niet op de oprit en ze kwamen allemaal naar ons toe gerend. Ze vlogen zo in onze armen, zo lief!! Het eerste wat ze daarna vroegen: Heb je een ballon? Daar zijn ze echt helemaaaal gek op! Op kamp hadden we de kinderen allemaal een pet/cap gegeven als kadootje. Later hoorden we dat ze een cap verkocht hadden voor geld zodat ze eten konden kopen. Jammer van hun cap, maar wel super slim! Nu merk je gelijk weer dat het straatkinderen zijn! Na 2 uur voetbal, volleybal, hide and seek en springtouwen (dat noemen ze hier ‘fishfish’) was het helaas weer tijd om naar huis te gaan om te lunchen. Heb het weer geweldig naar mn zin gehad met de kids, kijk nu al uit naar volgende week!!
Snel thuis even lunchen, want om 2 uur begint de communitysports weer. Dinsdag ga ik altijd met Emma naar Chikanga. Na een goede lunch weer richting de stad om naar weer in zo’n gezellig taxibusje te stappen. Het klinkt misschien heel raar, maar ik vind het echt geweldig die ritjes. Zo lachen, een busje waar wij met maximaal 12 mensen in gaan, daar worden nu echt 20 mensen ingepropt om zo veel mogelijk geld te verdienen. En dan nog iets.. wij zitten al te zeuren als we Duitsland in rijden dat de wegen zo slecht zijn, nouuuu.. in Afrika kan je het geen weg noemen hoor :P Alleen maar gaten en hobbels.. gratis ritje achtbaan dus, want ze rijden denk 2x zo hard dan mag. Heerlijk die Afrikaanse sfeer! Toch zijn we weer veilig aangekomen in Chikanga. De vrouwen van het netbal waren er weer. Echt helemaal dubbel gelegen. Iedere keer als je scoort doen de oudere vrouwen die aan de kant staan te kijken een raar dansje, met die dikke billen van ze hahaha! Na een super dagje weer met een goed gevoel naar huis!

Nu even koken, (het koken gaat prima hoor, maar mam en pap, ik waardeer jullie kookkunsten nu heeeeeeeeeel erg als ik straks thuis kom!!) Na gegeten te hebben even omkleden en ’s avonds gezellig een potje poolen met vrienden van hier. Na gezellige avond doken we weer lekker ons bedje in. Slaap lekker Afrika!

Woensdag 24 april:

Goedemorgen! Okee Afrika meen je dit nou serieus??? Bewolkt en regen?! En dat terwijl Jennifer en ik voetbaltraining moeten geven van 9 tot 11! Gelukkig is Afrika, Afrika. Na ong. 10 minuten regen wint het zonnetje het toch echt en breekt tie lekker door de wolken door!:) Op naar Dangamvura, (weer met die leuke taxibusjes:p) om een voetbaltraining te geven aan de meiden en jongens. Ze vonden het ontzettend leuk om ons weer te zien. Zo leuk om te merken dat je zo gewaardeerd wordt! Haha, ze zijn hier trouwens echt geen conditietraining gewend zeg. Dus we geven ze nu mooi iedere week conditietraining. Op school zeggen we altijd: pijn is fijn!:P En zweten is gezond, lekker laten rennen dus! Na de conditie nog wat pass oefeningen en wat leuke wedstrijdjes en toen was de tijd alweer om. Ze waren gebroken! Volgende week weer! Nu weer snel naar huis, even lunchen en vanmiddag lekker weer naar Hobhouse voor communitysports. Hobhouse is zooooo leuk, we waren het busje nog niet uitgestapt om naar het veld te lopen en er liep alweer een sliert kinderen achter ons! 1 voetbalveld vol, zeker weer 100 kinderen vandaag. Voetbal, fishfish, dansen. Super leuk! We hebben ook nieuw spel geleerd van de kinderen, dat vinden ze echt super leuk hier. We maken eerst een grote cirkel, dan gaat iedereen zitten. 1 iemand zingt iets en loopt langs te kinderen, alle kinderen zingen dan: zumba, zumba, zumba in the rumba! Dan tikt de loper iemand aan en die moet hem dan tikken en hij moet rond rennen en op zijn plek gaan zitten. Een soort zakdoekje leggen dus. Dat spel vinden ze echt super leuk hier! De tijd was alweer omvlogen! Met een super goed gevoel weer naar huis. Net even boodschapjes gedaan in de stad, nu even eten koken en dan vanavond maar lekker een relaxed avondje! Slaap lekker! 

Donderdag 25 april:

Goodmorning everyone! 3 weken voorbij…..  We zitten al op de helft. De tijd vliegt echt veel te snel voorbij. Ik kan met niet voorstellen dat we over 3 weken alweer terug moeten naar Holland. Maar daarom gaan we natuurlijk wel extra genieten van de laatste weken!
We beginnen vandaag met de zwemtraining voor alle sportleiders. 10 uur bij het zwembad, en zoals gewoonlijk iedereen weer te laat natuurlijk. Maar daar zijn we ondertussen wel aan gewend hoor hier. Alles gaat heerlijk op mn dooie gemakkie, ik kan me daar wel in vinden eigenlijk!:) Na een lekker gezwommen te hebben en een spel gespeeld even richting huis om te snel te lunchen, want om 2 uur staat het Cyclingteam alweer op ons te wachten bij de fitness in Chikanga. Ff racen dus, maar dat is geen probleem met die taxibusjes. Van 2 tot 4 hebben we die negers is ff goed laten zweten. Pfff, sommige zijn echt niks gewend hoor. En wij maar lachen haha,! Dat wordt morgen lekker spierpijn voor ze. Om 5 uur waren we eindelijk uitgekletst met iedereen, je kan hier echt gezellig praten met de mensen! Lekker naar huis, eten koken en vanavond maar gezellig weer even de stad in! Je moet toch wat doen, want elke avond thuis zitten is ook niks. Eigenlijk zijn we stiekem wel moe, maar omdat we nu toch wel beseffen dat de tijd wel heeeel hard gaat, willen we het liefst nog zo veel mogelijk dingen doen.! Om 12 uur gelijk Emma gefeliciteerd met haar verjaardag! Super leuk natuurlijk! Na een gezellige avond duiken we lekker ons bedje in! Morgen lekker vrij…

Vrijdag 26 april:

Er is er 1 jarig hoera hoera, Emma is 20 jaar vandaag! En morgen is het mijn beurt, super leuk, want dan kunnen we samen een feestje geven! Na heerlijk uitgeslapen te hebben gaan we de stad in om te shoppen! Heeeeeerlijk!! Takudzwa en Shana gaan mee om ons even de goede winkels te laten zien. Super leuk al die gekleurde kleding hier! Ik hou van kleurtjes! Na het shoppen even lekker n patatje eten.. (dat hebben ze hier ook gelukkig haha) nu nog even de markt op! Ik kan iedere dag wel naar de markt, super leuk! Wat wel een beetje irritant is dat die mensen hier zoooo graag iets willen verkopen, helemaal omdat je blank bent. Ze roepen hier alleen geen mensen, maar dan zeggen ze. Pssst, pssst. Haha.. hallo?? Ik ben je hondje niet!:p Maar ja, dat zijn nou eenmaal cultuurverschillen.

’s Middags gaan we inkopen voor ons feest van morgenavond. Dat wordt me een leuk feestje! We hebben alle sportleiders uitgenodigd. Lekker een BBQ met een drankje erbij natuurlijk! We hebben er al helemaal zin in! Eerst gaan we de groenten kopen. Joseph neemt ons mee naar de markt in Sakbuva, hier is het veel goedkoper! En dat was ook zeker weten! Ik denk dat we hier als studenten voortaan maar boodschappen moeten doen!:P Na de markt gaan we naar een super supermarkt haha, een soort Sligro enz. in Holland. Hier hebben we de rest allemaal in gekocht voor ons feest. Omdat we toch stiekem best wel moe zijn gaan we ’s avonds maar niet de stad in. We rijden lekker naar de relaxingplace om gezellig te BBQ’ en en te chillen natuurlijk me Jospeh en Takudzwa. Heerlijk avondje zo! Het vlees hier.. hmmmm zo lekker!! Nu lekker slapen, morgen mn B’day….:D

Zaterdag 27 april:

Happy B’day to me, Happy B’day to me!:) 19 jaartjes alweer vandaag. Niet een heel bijzondere leeftijd zat ik me te bedenken. Maar voor mij natuurlijk wel bijzonder omdat ik het in Afrika mag vieren. Heel gaaf dus! Ik kan mn talentjes natuurlijk niet in de steek laten, dus op mn verjaardag staan we gewoon om 9 uur op het voetbalveld in Chikanga voor de training. Genieten hoor, zo in het zonnetje! En de jongens maar laten zweten. Toen de training voorbij was gingen we richting huis. Voor de rest van de dag lekker vrij. Eerst maar even skypen met mn lieve ouders! Tis tenslotte toch mn verjaardag. Gezellig! Omdat Emma en ik geen zin hadden om een middag te verspillen aan niks doen zijn we maar weer gezellig naar de markt gegaan. Goed geslaagd voor souvenirs kan ik zeggen!:D De tijd vloog voorbij. Na een paar uurtjes struinen door de stad en over de markt weer naar huis om ons klaar te maken voor: de partyyyyyy! Zo veel zin in vanavond! Om ong. half 7 werden we opgehaald door Joseph, gezellig het busje in met alle spullen en veel mensen! Er moesten nog wat dingentjes geregeld worden, dus uiteindelijk kwamen we pas rond half 8 aan bij Chikanga. We vieren het namelijk bij het sportveld bij het huisje van 1 van de sportleiders. Wauw, wat had hij het leuk versierd voor ons zeg! Allemaal ballonnen enz. Echt super! Nu voel ik me wel jarig hoor! Toen iedereen er was konden we beginnen. En natuurlijk gingen ze ons toezingen. Ik was blij dat Em en ik samen jarig waren hoor! Joseph en Gift (coördinators van de stedenband) gingen allebei nog voor ons speechen. Zulke lieve woorden! Tja, en daarna moest ook ik er aan geloven. En daar kwamen wat traantjes bij kijken eerlijk gezegd.. Het is hier zo moeilijk om uit te drukken hoe dankbaar je voor alles bent. En vooral hoe dankbaar we Joseph zijn. Hij doet zo ontzettend veel voor ons!! Nu zie je ook dat rijk zijn je echt niet gelukkig maakt, deze mensen zijn gelukkig omdat ze elkaar hebben! We hebben echt een fantastische avond gehad! Super genoten van iedereen! Na het feestje bij Chikanga nog even de stad in met z’n allen. Gezellig!! Twas niet heeeeel vroeg toen we thuis kwamen, maar de volgende ochtend kunnen we toch lekker uitslapen. Echt een super leuke, bijzondere verjaardag gehad hier! Welterusten…

Zondag 28 april:

Zzzzzz, Heeerlijk uitgeslapen tot 12 uur. Ik kon nog veel langer blijven liggen, zo ontzettend moe! Maarja, dat zou zonde zijn van deze prachtige dag! Heerlijk zonnetje en een strakke blauwe lucht! Genieten hier! Eigenlijk hadden we een voetbalwedstrijd kijken vandaag op de planning staan, maar de wedstrijd was afgelast dus moesten we wat anders verzinnen. Normaal neemt Joseph ons altijd mee ergens naar toe, maar die was zo ontzettend moe dus die bleef lekker thuis. Takudzwa en een vriend wilden ons wel ergens mee naar toe nemen zodat we zo veel mogelijk van het land zien, want dat willen we wel heel erg graag. Ze namen ons mee naar een dam. Echt super mooie die omgeving hier. Het maakt echt niet uit waar je kijkt, of je ziet al een berg! Super mooi! We konden hier echt de hele middag wel zitten en gewoon niks doen en genieten. Dat hebben we dus ook lekker gedaan. Na een prachtige zonsondergang weer terug de auto in en lekker naar huis. Tijd voor eten, blog schrijven en vroeg naar bed. Aangezien ik zo slim was om het weer is niet bij te houden zit ik nu om 23:00 nog te schrijven.

Maar ik vindt het nu wel weer even genoeg, ik duik lekker mn bedje in! Ik ben ook weer wat nieuwe foto’s aan het uploaden bij mn blog. Volgens mij liep ik een beetje achter… Maar overdag gaat het niet zo makkelijk omdat we het internet moeten delen, en uploaden duurt nog al lang, dus dan maar ’s avonds laat.

Welterusten allemaal, en tot schrijfs!
Heeel veeel groetjes en Liefs vanuit Zimbabwe!

  • 29 April 2013 - 12:27

    Tante Tineke:

    Zo je hebt je verjaardag uitgebreid gevierd zeg. leuk om dat ook met je begeleiders te doen. Ik denk dat de post niet zo goed werkt ... dus: van ons alsnog van harte gefeliciteerd!
    Heel erg leuk om je verslagen te lezen.
    groetjes Ome Kees en tante Tineke

  • 29 April 2013 - 14:08

    Jan Schipper:

    Hoi elise,

    Mooie en boeiende verhalen van jullie alle drie!
    Fijn dat jullie je zo goed vermaken en er een mooie ervaring van maken zo met z'n drietjes.
    Nog heel veel plezier daar enhuh nogmaals gefeliciteerd.

    vrgr Jan Schippe

  • 29 April 2013 - 21:55

    Elise:

    Super die leuke reacties!
    Hmmm.. bedankt! Emma heeft haar kaartjes ook niet binnen gekomen,
    dus ik denk idd dat de post niet zo goed werkt haha..

    Groetjes aan iedereen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Hoi lezers, In dit dagboek ga ik van alles vertellen over mijn reis naar Zimbabwe! :):)

Actief sinds 29 Maart 2013
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 9077

Voorgaande reizen:

04 April 2013 - 17 Mei 2013

Mijn eerste reis - Afrika, Zimbabwe

Landen bezocht: