Alweer bijna 2 weken voorbij :( - Reisverslag uit Mutare, Zimbabwe van Elise Wagter - WaarBenJij.nu Alweer bijna 2 weken voorbij :( - Reisverslag uit Mutare, Zimbabwe van Elise Wagter - WaarBenJij.nu

Alweer bijna 2 weken voorbij :(

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

17 April 2013 | Zimbabwe, Mutare

Heee allemaal,

Een nieuw verslag alweer. We zijn nu bijna 2 weken weg, de tijd vliegt veeeel te snel voorbij! Zaterdagavond bij de bodybuilding hebben we een hele leuk avond gehad! Helemaal dubbel gelegen om die negers.

Zondag 14 april:

Gooodmorning Africa. En toen werden we om 8 uur ’s ochtend wakker door allemaal Gospelgezang uit de kerk vlakbij ons huis. Helaas geen uitslapen dus voor ons. Maarja, gewoon lekker op het balkon in het zonnetje is ook geen probleem natuurlijk!  Vandaag lekker even een rustig programma. We gaan weer naar Vumba mountains. Alleen bezoeken we vandaag het dierenpark. Zo ontzettend veel zin in! De rit er naar toe was weer prachtig! Die bergen hier zijn zo mooi! Eenmaal aangekomen bij Leopard rock eerst de toegangskaartjes kopen. Toen kregen we te horen dat we voor 2 dollar per persoon meer er een BBQ maaltijd/buffet bij kregen nadat we het dierenpark bezocht hadden. Dat laten we als Hollanders natuurlijk niet zitten. Maar eerst is de dieren zoeken… We waren nog geen 100 meter het park in of we zagen al een paar prachtige kuddes. En ik heb op een paar meter afstand van een struisvogel gestaan, eng beest! Wauw, toen zagen we een hele kudde zebra’s. In de dierentuin zijn ze veeeel saaier, maarja, dat komt denk om dat we nu wel heel dichtbij konden komen. Bij de zebra’s stond een grote kudde met een soort hertjes. Ben de naam alweer vergeten, hoewel we wel een hele goede gids hadden. Daarna hebben we nog Gnoe’s gezien en nog meer dieren, maar ik weet al die namen niet meer hoor. Nu nog de giraffes en de aapjes. Helaas hebben we de giraffes niet meer gevonden, maar op het einde van onze ‘safari’ hebben we nog super veel aapjes gezien. En die zijn zoooo leuk!  Er lopen trouwens ook gewoon apen langs ons appartement op de weg, in het donker lijken het net honden met een lange staart :P Na het dierenpark nog lekker even BBQ’en en dan lekker naar huis. Eten koken, relaxen, en vroeg naar bed. Want wat slaap kon ik wel gebruiken…

Maandag 15 april:

Iedere maandagochtend hebben we een meeting met alle sportleiders. We bespreken dan alles van de vorige week, alle sporten evalueren enz. en we bespreken met elkaar wat er voor de volgende week op het programma staat. Deze meeting hoort om 10 uur te beginnen, maar toen waren er nog niet veel mensen. Alles gaat zo op z’n gemakje hier. Ach, dat is nou eenmaal het Afrikaanse leventje. Lijkt me best lekker hoor… Zouden ze in Nederland ook best mogen doen. Op deze meeting hebben we te horen gekregen dat we mogen meespelen in een meiden voetbalteam op donderdag. Woensdag eerst trainen, en dan donderdag de wedstrijd. Tja, daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Echt super leuk!! Maar helaas had ik mn voetbalschoenen thuis gelaten, dus gingen we naar de markt om voetbalschoenen te kopen, een prachtig 2e-handspaar voor maar 20 dollar, het kost helemaal niks hier!

Na de markt gauw naar huis om te eten, want om 3 uur staan m’n voetbaltalentjes weer te wachten voor een training. Vandaag voor het eerst helemaal zelf een training geven in het Engels. Phoeh.. het engels gaat best goed hoor, maar al die voetbaltechnieken in het Engels is best moeilijk uit te leggen aan jongentjes van 12 tot 16 jaar. Gelukkig ging het super goed, en vonden ze het een erg leuke training! Volgende keer weer zelf een training geven.! :D Vanavond lekker vrij, dus lekker even een niks doe avondje, geen probleem hoor! Ik ga best vroeg naar bed hier, door de warmte enz. ben je best moe na zo’n dag! Welterusten en tot morgen!

Dinsdag 16 april:

En weer worden we wakker met een prachtig zonnetje! Maarja, dat is ook geen verrassing meer hier! :D Een druk programma vandaag. ’s Ochtends hadden we onze eerste sessie met de straatkinderen. Ik ben benieuwd. Toen we daar aankwamen merkte je gelijk al het verschil tussen deze kinderen, en de kinderen in de township. Het gedrag is zo anders.. Wat een gave sessie was dit zeg. Heeeel voorzichtig geprobeerd een vertrouwensband met deze kids op te bouwen. Door alles wat ze meemaken zijn die kinderen ontzettend wantrouwend, eigenlijk hebben ze geen tot weinig sociale vaardigheden. Ons doel van vandaag was om een beetje een vertrouwensband met deze kinderen op te bouwen, en dat is best goed gelukt omdat ze aan het begin van de sessie geen woord tegen ons durfde te zeggen, maar later waren ze heerlijk met ons aan het spelen. Dit geeft zo’n goed gevoel. Ik ging met een super blij gevoel weg bij ze. Ze konden niet wachten tot de volgende keer. Normaal geven we alleen les op dinsdagochtend aan ze. Maar de kinderen gaan dit weekend op kamp, we misschien mogen wij van zaterdag op zondag een dag en nacht met ze mee! Dat zou echt een super ervaring zijn voor ons!!

’s Middags staat de township weer op het programma. Iedere dinsdag ga ik met Emma naar de township Chikanga. Eerst weer gezellig Sasa gegeten met z’n alle, en daarna een super middag gehad met de kinderen daar. Ze hadden het weer super naar hun zin, dus dan heb ik het ook ontzettend naar m’n zin! Hier in Afrika hebben ze de sport Netbal. Dat kennen we niet in Nederland. Het wordt alleen door vrouwen gespeeld. Netbal lijkt een beetje op korfbal. De vrouwen waren het aan het spelen in Chikanga, en wij mochten meedoen. Zoooo grappig die vrouwen hier, iedere keer als er gescoord werd deden ze een raar dansje. En toen ik scoorde gingen ze helemaaaaal uit hun dak!! Super leuk! Met een voldaan gevoel dook ik ’s avonds weer lekker mn bedje in! Sweet dreams!
Woensdag 17 april:
Goodmorning sunshine, leuk dat je er weer bent! We kunnen niet meer zonder het zonnetje denk ik! Ook vandaag weer een drukke dag! Vanochtend van 9 tot 12 een voetbaltraining met het team waar we morgen een wedstrijd mee gaan spelen. Ik ben benieuwd. Het is echt super warm vandaag, dat wordt dus heeeel veel water mee naar de voetbal! We hebben echt een super leuke ochtend gehad. De meiden van het team zijn zo leuk, ze namen ons gelijk op in het team. Het voetballen ging me best goed af, al was het wel even wennen, een training in de brandende zon op een grote zandvlakte. Na de training (helemaal kapot natuurlijk:P) gingen we nog even naar het huis van de Director van het team, even ons voorstellen. Ze vond het erg leuk dat wij een wedstrijd met haar team mee wilden spelen. Na onze training even gauw naar huis om te eten. Van uitrusten is geen sprake, want om 1 uur waren we alweer onderweg naar Hobhouse voor de communitysports. Ik ben zo gek op Hobhouse, deze township is echt zo leuk! De mensen zijn zo aardig, en de kinderen echt ontzettend lief! Misschien komt het wel omdat ze in deze township heel arm zijn, en waarderen ze het meer als wij er zijn. Ik dacht dat ik moe was, maar van die kinderen krijg ik echt super veel energie. Na een paar potjes voetbal, touwtje springen en heeeel veel Afrikaanse dansjes en liedjes was de tijd voorbij gevlogen en was het weer tijd om naar huis te gaan.

Ook weer haasten, want vanavond krijgen we onze begeleider Joseph en zijn gezinnetje over de vloer. Tijd voor echte Hollandse pannekoeken voor deze Afrikanen. Ze vonden het echt heerlijk, dus gelijk het recept maar mee gegeven! 

Die kindjes geven me energie, maar er komt toch echt een eind aan. Ik duik lekker mn bedje in mensen, want morgen is de dag van de wedstrijd. Dan moet ik goed uitgerust zijn natuurlijk! Verder trouwens lekker een vrije dag omdat het hier morgen Bevrijdingsdag is. Zimbabwe is dan alweer 33 jaar onafhankelijk. Alweer bijna 2 weken voorbij :( Time fly's when you have fun!

Nou dit was het weer voor even, tot schrijfs!
Groetjes en liefs, Elise

Ps. binnenkort weer wat nieuwe foto's hoor! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Hoi lezers, In dit dagboek ga ik van alles vertellen over mijn reis naar Zimbabwe! :):)

Actief sinds 29 Maart 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 9073

Voorgaande reizen:

04 April 2013 - 17 Mei 2013

Mijn eerste reis - Afrika, Zimbabwe

Landen bezocht: