Bijna een week voorbij..... - Reisverslag uit Mutare, Zimbabwe van Elise Wagter - WaarBenJij.nu Bijna een week voorbij..... - Reisverslag uit Mutare, Zimbabwe van Elise Wagter - WaarBenJij.nu

Bijna een week voorbij.....

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

10 April 2013 | Zimbabwe, Mutare

Hoi allemaal,

Vers van de pers weer een nieuw reisverslag voor jullie! :D

Dinsdag 9 april:

Vandaag een super warme dag. Het was ong. 32 graden, echt heerlijk! De eerste dag dat we echt zelf gaan lesgeven in de townships. Ik ga samen met Emma naar de township Chikanga. We hebben er zo ontzettend veel zin in, alle ervaring van het CIOS nu testen in Afrika.
We werden door 1 van de sportleiders hier opgehaald. Want we geven samen les met een paar sportleider uit Mutare. We werden opgehaald door Aïsha. Echt een ontzettend leuke, lieve meid! Ze heeft ook ong. dezelfde leeftijd als ons, dus dit klikte gelijk. We gingen voor het met de taxibusjes. Eerst liepen we naar de stad naar de taxiplaats. Wat een belevenis. Er staan allemaal busjes met een paar mensen erbij die heel hard de naam van de township roepen waar ze naar toe gaan. Grappig om te zien. Wij dat oude busje in, het kost 1 dollar om heen en terug te gaan. Omdat ze natuurlijk veel geld willen verdienen proppen ze zoveel mogelijk in 1 busje, dus daar zat ik dan tussen allemaal Afrikanen die ontzettend stinken naar zweet haha. Het was dus niet echt een rustgevend ritje, helemaal niet door de rij style van de chauffeur. Ik was wel blij dat Aïsha er bij was, ik had geen idee waar we er uit moesten. Gelukkig zijn we zonder ongelukken bij de township aangekomen! 
Toen we daar aankwamen had de sportleider Godfried (hij woont daar) heel lief voor ons gekookt. We hebben dus voor het eerst Afrikaans gegeten. Het heet: Zaza. Dit is het eten wat de arme mensen vooral eten. Het is een soort witte, kleffe brei van maïs. Dat eten ze dan met groente en vlees vaak. Het was wel erg lekker. Ohja, het is ook voor het eerst dat ik met mijn handen gegeten heb haha. Ze eten dat altijd met hun handen. Na het eten druppelde het veld langzaam vol met de kinderen. Ze verschillen ontzettend van leeftijd, dit komt denk ik omdat het doel van communiy echt sociaal is en om de kinderen van de straat te houden. Er waren ook alleen maar jongens, want de meisjes moeten hun moeders helpen met alle huishoudelijke klusjes. Wat ben ik blij dat ik in Nederland woon, anders had ik gewoon nooit kunnen/mogen sporten. Ze zijn er wel mee bezig om meer meisjes te laten sporten. Ze waren ontzettend blij met het materiaal dat we meegebracht hadden. Eindelijk weer nieuwe voetballen voor de jongens. Eerst hebben we gevoetbald, ze kunnen hier echt goed voetballen!! Daarna gingen we frisbeeën. Dat was zo grappig, want ze hadden nog nooit een frisbee gezien, maar ze vonden het wel erg leuk, en ook wel moeilijk. Als eindspel gingen we nog zitvolleybal doen met een grote strandbal. (bedankt tante Nicoline! ) Deze grote bal komt echt goed van pas, ze vonden het geweldig! Toen we klaar waren vonden ze het erg jammer dat we alweer moesten gaan, maarja, vrijdag zijn we weer in Chikanga als het goed is. We werden door Joseph weer naar huis gebracht. Daar hebben we nog even met onze buurjongentjes en meisjes gespeeld. De springtouwen vonden ze geweldig!! Dus bedankt voor iedereen die materiaal heeft meegegeven!:D Net gegeten, zo nog even relaxen en dan lekker mn bedje in. Morgen weer een nieuwe dag om les te geven! Morgen ga ik samen met Jennifer lesgeven in Hobhouse. Ik ben benieuwd!

Woensdag 10 april:

Gooooodmorning!! :D Heeerlijk eerst even wakker worden in het zonnetje op ons balkon, ontbijtje erbij en lekker genieten! Zo maar weer ff gezellig de stad in, daar raak ik toch niet uitgekeken. Rond 1 uur vertrekken we weer naar de townships om les te geven. Hobhouse staat op het programma. Eerst die leuke mini taxibusjes weer in, en wat voor ! De achterbank zat los en de achterklep kon ieder moment open vliegen, het viel me mee dat ik er niet uit ben gevlogen. Maar ik ben weer veilig aankomen bij 1 grote zandvlakte met 2 doeltjes wat dient als sportveld. Toen ik de voetbal uit mn tas haalde kwamen de eerste kids als aangerend! Helemaal blij joh!! We begonnen met voetbal met 8 jongentjes, aan het einde waren er zeker 60 kinderen! De murungu’s (blanken) zijn hier blijkbaar populaire sportleiders :P De jongens en meisjes spelen hier altijd appart, dus mn doel was om ze een keer samen te laten spelen. Toen ik het springtouw erbij pakte kwam dat helemaal goed!! Ze speelden zo leuk samen. Onwijs blij dat het gelukt is! Na het spelen waren ze teleurgesteld dat we alweer moesten gaan. Lekker ons appartementje in, en ik dacht lekker een warm bad te nemen.. Helaas bleek dat we toen geen water meer hadden, de hele wijk had geen water meer. Toen besefte ik pas hoe veel water je gebruikt joh. We hebben toen maar water gehaald bij een soort waterpomp plaats. Echt n Afrikaans gevoel! :P Nu doet het water het gelukkig weer, alleen hebben we nog geen warm water. Achja, dan maar een koud bad, zo erg is dat niet met deze temperatuur. Morgen weer een dag met een druk programma. Eerst bezoeken we een organisatie voor alle wezen en straatkinderen hier, en daarna richting het zwembad om de sportleiders te leren zwemmen. Want het blijkt dus dat sommige sportleiders helemaal niet kunnen zwemmen hier, laat staan de kinderen. Alweer helemaal zin in morgen.

Zo, dit was het weer voor 2 daagjes. Alweer bijna 1 week voorbij, de tijd vliegt hier zeg!!

Tot schrijfs  Liefss vanuit Zimbabwe xxx

  • 10 April 2013 - 21:05

    Reinier Wagter:

    heee elies leuk verhaal weer

    xx reinier

  • 10 April 2013 - 22:04

    Ineke Mol:

    Je hebt het goed naar je zin, zo te lezen. Leuk hoor. Ik zag mooie fotos voorbijkomen met donkere kindjes op je arm. Lukt het een beetje om ze te begrijpen? En ben je zelf nog erg verbrand? We blijven je volgen hoor! Groetjes, ineke & de rest

  • 11 April 2013 - 10:53

    Tineke Van Der Meij:

    Wat geweldig om je verslag steeds te lezen. ik hoor het je vertellen. je hebt het wel naar je zin zo te horen. Vandaag zwemles geven begreep ik? misschien moet je nog wel reddend zwemmen. als zelfs de leiding niet kan zwemmen!
    spreken de kinderen ook allemaal engels? of moet het met handen en voeten...
    groetjes van ons allen

  • 11 April 2013 - 14:55

    Willeke:

    Cool!!! De volgende keer dat ik sport zal ik me bedenken dat het een voorrrecht is ;) (kan nog even duren, maargoed :D:D)
    xx

  • 11 April 2013 - 16:56

    Laura Wesdorp:

    hoi elise,

    wat leuk om alles te lezen en de foto's te bekijken!

    groetjes

  • 11 April 2013 - 17:15

    Dick:

    Heey zusje!

    Als Facebook-loze dacht ik: laat ik ff op je blog kijken om te zien of ik wat gemist heb :p
    Daar ben ik ondertussen wel achter!! Superleuke en uitgebreide verslagen, echt leuk om te lezen!
    Ben wel jaloers hoor, hele dagen sporten en dat mooie weer... Geniet er maar van! Leuk om te
    lezen dat je het zo naar je zin hebt! Zet 'm op de komende tijd!

    Groetjes!

  • 11 April 2013 - 20:25

    Leonie En Marco:

    ha die liesje!!
    super dat je het zo naar je zin hebt! al die lieve donkere kindjes, je komt toch wel weer terug he...? en smeer je maar goed in met dat zonnetje daar. leuk dat je ons zo goed op de hoogte houdt, hier gaat alles zoals altijd, en we missjen je.

    veel liefs, marco, leonie, jelte lennart en thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Hoi lezers, In dit dagboek ga ik van alles vertellen over mijn reis naar Zimbabwe! :):)

Actief sinds 29 Maart 2013
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 9104

Voorgaande reizen:

04 April 2013 - 17 Mei 2013

Mijn eerste reis - Afrika, Zimbabwe

Landen bezocht: